[de internet] |
“Han acabat de
menjar, i ara tots dos estiren els braços rere l’esquena i posen les mans sobre
el terra, marcant els seus vint dits sobre la neu, com si fossin petjades
d’animals. Sense voler, els guants de l’Eir es posen sobre els de l’Alec, i cap
dels dos fa res per evitar-ho.
Així s’estan molta estona, fins que de cop i volta, una
llum brillant, com un fil fosforescent, que primer tremola i es fa petit, però
que de mica en mica es va fent més visible, apareix a l’horitzó. I en aquest
moment, quan sembla que un làser els estigui apuntant, apareix un arc
il·luminat i tan brillant —que fa pensar que podria ser cosa d’en Haraldsson
que estigui passant això— que s’acaba tancant en un cercle.
De seguida, apareixen més i més arcs de colors
al·lucinògens que segueixen la forma de l’anterior. Petites ones i espirals es
mouen entre aquests arc fent petites cabrioles sobre els primers. I és al cap
de pocs minuts, que l’Alec i l’Eir veuen els rajos de llum com cauen de
l’espai, formant cortines d’uns colors que mai havien vist. I ara la llum es
mescla entre ella i forma nous colors, com una paleta de pintor que es tomba i
la pintura regalima sobre ella mateixa, barrejant-se i formant nous tons. Aviat
les masses de llum, com teles sedoses penjant d’algun cel, desapareixen i
tornen a formar-se nous rajos de llum d’una altra gamma, en totes direccions.
Tot ha passat en cosa de deu minuts, el bombardeig de
llum ha parat i el cel, encara apocalíptic, s’està destenyint. La intensitat de
l’espectable ja no és la d’abans, perquè les descàrregues de llum han cessat i
la llum s’està desintegrant per tot l’espai, recobrint-ho to d’una llum difosa
i verda, que fa pensar en l’arribada d’una nau extraterrestre.
[...]
A ell, en canvi, li ha recordat el dia que a la universitat
li van parlar per primera vegada de Mark Rothko. I pensa que potser aquest
pintor algun dia també va veure aquest espectable i, des d’aleshores, alienat
pels atzarosos colors de l’aurora boreal, va viure tota la vida turmentat per
ordenar aquell caos cromàtic, intentant organitzar-lo en rectangles
impossibles, i finalment, segur d’haver fracassat en aquell intent, va acabar
suïcidant-se.”
Vonlenska, de
Alba Dalmau –2011-
[Ilustración de la
cubierta de Sabina Andrés Rodríguez]
Desamor, soledad, frío, nieve casi perpetua. Y el paisaje de Reykjavik como telón de fondo. Todos los condicionantes para aislar a las personas, del prójimo pero también de sí mismas. Y, a la vez, la perenne necesidad de volver a vivir, de volver a sentir. Pese al desamor, a la soledad, al frío. Pese a uno mismo.
ResponderEliminarProsa ágil y detallista, cargada de una paz particular, de una sensibilidad que no deja indiferente y que tampoco perturba ni emborrona.